Cele i założenia
Przedmiotem tej lekcji są zastosowania techniki cyfrowego przetwarzania sygnału fonicznego do efektywnej jego transmisji oraz zapisu na nośnikach cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem standardowej techniki MPEG AAC. Dla zrozumienia tej lekcji niezbędna jest podstawowa wiedza dotycząca teorii sygnałów oraz technik przetwarzania sygnałów. Wymagana jest rónież znajomość zagadnień z lekcji 11.
Dźwięk cyfrowy
Dźwięk cyfrowy [1] to reprezentacja przebiegu sygnału za pomocą ciągu wartości liczbowych. Reprezentacja taka musi być dyskretna aby zredukować ilość informacji niesionej przez sygnał. Przetwarzanie pierwotnego sygnału ciągłego do postaci cyfrowej PCM odbywa się poprzez próbkowanie i kwantyzację.
Interpolacja z wykorzystaniem ciągłej gładkiej funkcji interpolującej pozwala na jednoznaczną rekonstrukcję właściwego sygnału analogowego reprezentowanego przez ciąg próbek. Cyfrowa reprezentacja sygnału fonicznego pozwala nie tylko na niezawodny zapis i transmisję, ale również na zastosowanie różnych algorytmów obliczeniowych cyfrowego przetwarzania sygnałów (DSP) [1,2,3,4,5,6], przykładowo kompresji, poprawiania jakości, analizy i syntezy dźwięku.
|