Ustawienia dźwięku
W celu prawidłowego odsłuchu przykładów i zawartości ćwiczeń interaktywnych w lekcjach 11 i 12, jest konieczne, aby system dźwiękowy komputera był odpowiednio wysokiej jakości i odpowiednio wyskalowany. Zaniedbanie tego z pewnością spowoduje mylące wyniki i błędne wnioski. Prosze się upewnić, że są spełnione nastepujące wymagania:
Wymagania sprzętowe
System komputerowy powinien być wyposażony w kartę dźwiękową wysokiej jakości lub zewnętrzny interfejs dźwiękowy zdolny odtworzyć sygnał stereo w zakresie częstotoliwości 20Hz-20kHz, z płaską (+/- 1dB) charakterystyką czestotliwościową, co najmniej 16-bitową rozdzielczością, prawdziwym stosunkiem sygnał-szum przynajmniej 90dB, nieliniowymi zniekształceniami poniżej 0,5 %. Interfejs dźwiękowy powinien umożliwiać pracę z częstotliwościami próbkowania 44.1kHz (najlepiej bez wewnętrznego przepróbkowania do 48kHz), 32kHz, 22.05kHz i 16kHz. Nie polecamy tanich multimedialnych kart dźwiękowych ani kart typowo "do gier". Urządzenia dźwiękowe wbudowane w płyty główne komputerów PC oraz wyjścia dźwiękowe ogólnego użytku w laptopach są zwykle nieodpowiednie. Jakość karty dźwiękowej można sprawdzić za pomocą bezpłatnego oprogramowania Rightmark Audio Analyzer.
Interfejs dźwiękowy powinien być połączony z dobrej jakości słuchawkami lub monitorami głośnikowymi o odpowiednio płaskiej charakterystyce częstotliwościowej. Małe plastikowe głośniki multimedialne oraz te wbudowane w laptopy są zazwyczaj niewystarczającej jakości z powodu wysokich zniekszałceń nieliniowych i bardzo ograniczonego zakresu przenoszonych częstotliwości. Słuchawki używane przy odtwarzaczach przenośnych zwykle są równiez nieodpowiednie.
Zalecamy zweryfikowanie właściwego działania karty dźwiękowej i monitora poprzez następujące testowy dźwiękowe. Ton sinusoidalny o różnych częstotliwościach próbkowania powinnien być odtworzony ze stałym i wysokim poziomem dźwięku i bez śladów słyszalnych zniekształceń. Próbka białego szumu stereofonicznego zawiera cztery krótkie sekcje, które powinny pojawić się kolejno po lewej i prawej stronie, po środku oraz na zewnątrz pola stereo (z powodu odwrócenia fazy) z jednakową barwą i głośnością. Test rozdzielczości zawiera próbkę mowy zanurzoną w białym szumie. Mowa powinna być słyszalna i zrozumiała pomimo szumu. Test liniowości zawiera dwa tony o wysokiej lecz trochę innej i zmieniającej się częstotliwości. Powinny być one prawie niesłyszalne. W przypadku nieliniowości w systemie dźwiękowym, słyszalny będzie słaby ton "syreny" jako produkt demodulacji (proszę słuchać uważnie).
Wymagania odnośnie oprogramowania
W celu zmniejszenia czasu oczekiwania na załadowanie przykładów, większość plików dźwiękowych została skompresowana za pomocą popularnej techniki MP3. Dużą uwagę zwrócono na właściwe ustawienia jakościowe aby zapewnić, że ta kompresja nie doda do plików żadnych słyszalnych składowych. Przykłady zniekształceń kodowania zostały również ponownie przekompresowane do formatu MP3 z dużym strumieniem i gruntownie zweryfikowane pod względem możliwych akumulacji błędów.
Aby poprawnie odtworzyć te pliki, konfiguracja systemu operacyjnego powinna umożliwiać bezproblemowe obsługiwanie plików *.wav and *.mp3, zarówno offline, jak i online (strumieniowanie, dane wbudowane w strony www). Nie polecamy używania odtwarzaczy dźwięku firm trzecich. Uaktualniona wersja Windows Media Player zapewnia dobrą kompatybilność ze wszystkimi formatami wykorzystanymi w tym kursie. Dobrze jest ustawić opcję buferowania sieciowego na przynajmniej 5 sekund (aby zmienić to ustawienie WMP, należy wybrać menu Narzędzia, Opcje, Wydajność i zmienić Buforowanie Sieciowe z "domyślnego" na wybraną wartość). Następujące przykłady powinny być odtwarzane bez przerywania, zatrzymań, ani innych problemów. Wszystkie przykłady powinny brzmiec identycznie.
Przed przejściem do wykonywania ćwiczeń dotyczących maskowania, bardzo wazne jest aby skalibrować wyjściowy poziom karty dźwiękowej i głośników/słuchawek. Plik kalibracji podłączony poniżej jest sekwencją odcinków tonu sinusoidalnego o częstotliwości 2.2 kHz ze zmiennym poziomem głośności. Sekwencja jest powtarzana 4 razy. Proszę posłuchać uważnie tych cichych tonów i dostosować poziom wyjsciowy karty dźwiękowej (lub głośników) tak, aby słyszalny był tylko głośniejszy ton z sekwencji. Cichszy ton powinien znaleźć sie poniżej progu słyszalności, podczas gdy głośniejszy powinien być ledwie słyszalny. Po odpowiednim dostosowaniu poziom głośniejszego tonu będzie odpowiadał około 0dB SPL. Od tego momentu, poziom dźwięku nie powinien być zmieniany.
z powrotem do wprowadzenia
|