zaawansowany koder dźwięku (ang. Advanced Audio Coding), technika zawarta w standardach MPEG-2 i MPEG-4, w perspektywie może zastąpić popularne MP3; zobacz szczegóły w lekcji 12
absolutny próg słyszalności
minimalny poziom ciśnienia akustycznego odbierany jako dźwięk w ciszy
adaptacja w przód
zmiana aktualnych parametrów przetwarzania sygnału dokonywana jest na podstawie zarówno wartości uprzednio przesłanych próbek jak i wartości aktualnie kodowanej próbki, wymagane jest przesyłanie dodatkowej informacji o aktualnych parametrach
adaptacja wstecz
zmiana aktualnych parametrów przetwarzania sygnału dokonywana jest na podstawie wartości uprzednio przesłanych próbek, nie jest wymagane przesyłanie dodatkowej informacji o aktualnych parametrach
aliasing
zniekształcenie sygnału wynikające z niewłaściwego ograniczenia jego pasma przed próbkowaniem; w spróbkowanym sygnale objawiają się obce składowe widmowe
dyskretne przekształcenie (transformacja) kosinusowa (ang. DCT - Discrete Cosine Transform), narządzie analizy sygnałów; zobacz szczegóły w lekcji 7
DFT
dyskretne przekształcenie (transformacja) Fouriera (ang. Discrete Fourier Transform), narządzie analizy sygnałów i procesów transmisji sygnałów przez układy liniowe; zobacz szczegóły w lekcji 5
ang. Digital Video Broadcasting, zbiór standardów telewizji cyfrowej (naziemnej DVB-T, satelitarnej DVB-S, kablowej DVB-C): 576 linii, 720 punktów w linii (Europa)
EDTV
telewizja podwyższonej rozdzielczości (ang. Enhanced Definition Television): 480 linii, 1280 punktów w linii (USA)
specyficzne zniekształcenie powstające w przypadku wykorzystania metod przetwarzających obraz po rozbiciu go na niezależne przetwarzane bloki (np. w standardzie JPEG); zobacz przykład
zniekształcenie związane z efektem Gibbsa, występuje w pobliżu wyraźnych krawędzi zawartych w obrazie i jest związane z procesem filtracji; zobacz przykład
entropia
minimalna liczba bitów na próbkę (średnio), wymagana do jednoznacznego zakodowania danych; zobacz szczegóły w lekcji 6
telewizja wysokiej rozdzielczości (ang. High Definition TeleVision), a) część obecnego standardu telewizji cyfrowej w USA: 1080 linii, 1920 punktów w linii ; b) starszy system telewizji w Japonii (o nazwie Hi-Vision), sygnał nadawany w postaci analogowej lecz uprzednio przetwarzany w sposób cyfrowy
filtr o nieskończonej odpowiedzi impulsowej (ang. Infinite Impulse Response)
jaskrawość
często stosowany termin psychofizjologicznego opisu światła, wrażenie jaskrawości jest w przybliżeniu proporcjonalne do logarytmu luminancji
JPEG
standard kompresji obrazów statycznych; ISO/IEC International Standard 10918: Information technology - digital compression and coding of continuous-tone still images ( Technologia informacyjna - cyfrowa kompresja i kodowanie obrazów statycznych o ciągłej skali tonalnej); zobacz szczegóły w lekcji 7
JPEG-LS
standard kodowania bezstratnego i prawie bezstratnego obrazów scen naturalnych; ISO/IEC International Standard 14495: Lossless and near-lossless compression of continuous-tone still images, zobacz szczegóły w lekcj 6
standard kompresji obrazów statycznych; ISO/IEC International Standard 15444: Information technology - JPEG 2000 Image Coding System; zobacz szczegóły w lekcj 8
kodowanie sekwencji wizyjnej, w którym kolejne obrazy koduje się niezależnie metodami podobnymi do stosowanych w kompresji obrazów nieruchomych, zobacz szczegóły w lekcji 10
kody o zmiennej długości słowa
metoda kodowania polegająca na przyporządkowaniu krótszych słów kodowych częściej występującym symbolom
kompresja
dowolna operacja redukująca cześć danych sygnału wejściowego, umożliwiająca efektywną transmisję lub zapis na nośnikach
kompresja (kodowanie) bezstratna
dowolna metoda kompresji zapewniająca rekonstrukcję sygnału tożsamego z sygnałem przed kompresją
kompresja (kodowanie) prawie-bezstratna
dowolna metoda kompresji wprowadzająca do sygnału zniekształcenia niezauważalne dla człowieka
mapowanie danego zbioru wartości na inny zbiór o zmniejszonej liczbie dozwolonych wartości, na przykład zbioru wartości analogowych na 256 poziomów cyfrowego sygnału; podobne do operacji zaokrąglania
kwantyzacja składowych obrazów kolorowych , trójki wartości składowych są przekształcane w inne trójki zgodnie z pewną regułą; przykładem takiej operacji jest paletyzacja
zjawisko mające miejsce w ludzkim systemie słyszenia, gdy dwa lub więcej tonalnych lub szumowych bodźców są bliskie sobie w dziedzinie częstotliwości, zobacz szczegóły w lekcji 12
model psychoakustyczny
model przewidujący relację systemu słyszenia; wykorzystywany do obliczania progu słyszenia, zobacz szczegóły w lekcji 12
MPEG
ang. Motion Pictures Experts Group, grupa robocza Międzynarodowej Organizacji Standaryzacyjnej zajmująca się kompresją sygnałów audio-wizualnych
obraz, którego próbki mają reprezentację wektorową: wartość każdej próbki składa się z trzech komponentów odpowiadających komponentom wybranej przestrzeni barw
obraz monochromatyczny
potocznie błędnie nazywany obrazem czarno-białym, obraz o skalarnej reprezentacji próbek, wartość próbki jest zazwyczaj interpretowana jako poziom jaskrawości
obraz o wektorowej reprezentacji próbek, o wielu składowych, także spoza zakresu światła (np. podczerwień); szczególnym przypadkiem jest obraz kolorowy
percepcyjne zastąpienie szumem (ang. Perceptual Noise Substitution), specjalna technika kodowania szumowych składowych sygnału dźwiękowego, zobacz szczegóły w lekcji 12
podpróbkowanie
zmniejszenie częstotliwości próbkowania sygnału cyfrowego (na przykład poprzez odrzucenie wszystkich próbek o parzystych indeksach); pasmo sygnału poddawanego podpróbkowaniu musi zostać uprzednio ograniczone zgodnie z twierdzeniem Nyquista
wartość sygnału w określonym momencie czasu lub punkcie przestrzeni
próbkowanie
pobieranie próbek sygnału analogowego, zazwyczaj w równych odstępach; zgodnie z twierdzeniem Nyquista częstotliwość próbkowania nie może być mniejsza od podwojonej maksymalnej częstotliwości sygnału analogowego
próg słyszalności
minimalny poziom ciśnienia akustycznego odbierany jako dźwięk w danych okolicznościach, zazwyczaj zależny od częstotliwości
przestrzeń barw
sposób reprezentacji barw, zazwyczaj w postaci mieszaniny trzech barw podstawowych (na przykład czerwonej, zielonej i niebieskiej); szczegóły w lekcji 1
stosunek sygnału szczytowego do szumu (ang. Peak Signal to Noise Ratio), miara obiektywnej oceny jakości przetworzonego materiału, zobacz szczegóły w lekcji 4
kształtowanie szumu kwantyzacji (ang. Temporal Noise Shaping), technika minimalizacji efektu echa wyprzedzającego w kodowaniu dźwięku, zobacz szczegóły w lekcji 12
true color
typ obrazu kolorowego, próbki są opisane liczbą 24-ro bitową (8 bitów dla każdej składowej)
uporządkowanie zygzakowate
specjalne uporządkowanie dwuwymiarowej tablicy współczynników DCT, zobacz szczegóły w lekcji 7
wektor ruchu
różnica położenia bloków znalezionych w procesie estymacji ruchu.